Moped

AM-KÖRKORT (EU-moped)

(Digitalt teorimaterial, 8 timmars teoritid, 4 timmars körtid)   Pris: 5900:-

Moped klass I (EU-moped)

Moped klass I (så kallad EU-moped) får köras av den som fyllt 15 år och har ett körkort med behörigheten AM eller ett körkort med annan behörighet.

Moped klass I, den så kallade EU-mopeden, är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim och för att köra den krävs att du har AM-körkort.

Med ett AM-körkort får du även köra traktor och mopedbil.

Krav på föraren:

För att få ett körkort med behörighet AM måste du ha ett godkänt kunskapsprov. Du gör kunskapsprovet hos Trafikverket. Innan du gör provet måste du:

• ha ett giltigt körkortstillstånd
  • ha genomfört en utbildning hos en behörig utbildare
  • ha fyllt 15 år

Körkortstillstånd

För att få ta körkort AM krävs ett körkortstillstånd. Det ansöker du om hos Transportstyrelsen. När du ansöker om körkortstillstånd kontrollerar Transportstyrelsen om du uppfyller de krav som samhället ställer på alla som ska ta körkort. Transportstyrelsen beviljar dig körkortstillstånd om du anses lämplig som förare med hänsyn till dina personliga och medicinska förhållanden. Genom Transportstyrelsens beslut får både du och Trafikverket besked om att du uppfyller de grundläggande kraven för att få körkort. Körkortstillståndet är giltigt i fem år och giltighetstiden kan inte förlängas.

Du måste också göra ett syntest hos en optiker.

Utbildning/Övningskörning

Utbildningen för körkort AM ska vara sammanlagt minst 12 timmar. Den ska innehålla både teoretiska och praktiska moment som övningskörning i trafik.
För att en elev ska få övningsköra med moped klass I måste man ha uppnått en ålder av 14 år och 9 månader samt ha ett giltigt körkortstillstånd. Uppsikt under övningskörningen ska ske av en behörig utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten.

Utebliven Kurs debiteras med teorikostnaden, 2 000 kr

Kom i håg att du måste ha ditt körkortstillstånd klart!

Då man har gjort AM kursen via oss så får eleven sedan rabatt på handledarutbildningen samt på ett startpaket den dagen det är dags för B körkort 🙂

Aktuella kursdatum

För anmälan kontakta oss på 0660-18722 eller här